Професійний успіх педагога створює передумови для його самореалізації та розвитку
творчих здібностей. Успішних учителів відрізняє громадянська та професійна
спрямованість особистості; здібність до самопізнання; уміння реалізувати
науковий підхід до педагогічних явищ, спроектувати модель цілісного
педагогічного процесу, адаптувати її до конкретних умов, проаналізувавши
власний досвід.
Немає сумніві, що робота вчителя тісно пов’язана зі збереженням фізичного
та психологічного здоров’я учнів. А отже, неуспішна робота педагога дорого коштуватиме як кожній
окремій дитині, так і державі в цілому. Тому важливо регулярно здійснювати аналіз
своєї діяльності, виявляти причини успішності та неуспішності в роботі.
Проведене анкетування педагогічного колективу Краснолуцької гімназії №1
імені Л.Литвяк дозволило виділити усвідомлювані вчителями критерії успішності та
чинники, що її обумовлюють.
Умовно всі критерії можна розділити на три групи: педагогічні; психологічні; зовнішні. Педагогічні критерії успішності
вчителя пов’язують, перш за все, з рівнем навченості учнів, їх досягненнями та
успіхами. Крім того, як важливі критерії успішності роботи вчителя виділяють:
високий рівень знань свого предмету, загальну ерудицію, самоосвіту, постійне
удосконалення фахової майстерності, досягнення поставленої мети, здатність
викликати інтерес до предмету. Успішний вчитель володіє здібністю до самоаналізу,
рефлексії. Його робота повинна мати інноваційний характер, що дозволяє
здійснювати освітній процес на вищому, найсучаснішому рівні.
До психологічних критеріїв успішності вчителя
відносяться: мотивація, креативність мислення, доброзичливість, толерантність,
уміння будувати стосунки з дітьми, їх батьками, колегами, врівноваженість,
вимогливість до себе і до учнів, виразність мови, почуття гумору, уважність та
спостережливість, організованість тощо. Це означає, що особисті властивості виступають
як усвідомлюваний інструмент професійної діяльності вчителя, включений до його
успішної спрямованості.
Зовнішніми критеріями успішності вчителя виступають:
повага та визнання учнів і колег, довіра батьків, матеріальна база закладу, гарний
вигляд вчителя, впевнена хода, відкритий погляд.
Психолого-педагогічними умовами підтримки та розвитку професійної
успішності учителя є:
-
творча атмосфера закладу;
-
довіра та підтримка колег;
-
постійне самовдосконалення;
-
підвищення кваліфікації, обмін
професійними досягненнями з колегами;
-
особисте задоволення працею;
-
достойна заробітна платня;
-
комфортні умови праці, технічне
забезпечення навчального процесу, наявність електронних програм, підручників
тощо;
-
стимулювання досягнень.
Отже, багаторічний досвід педагогічної діяльності та проведений аналіз
усвідомлення успішності педагогів, дозволяє стверджувати, що ефективність
розвитку професійної успішності вчителя може бути значно підвищена, якщо цей
процес буде обумовлений як суб’єктивними чинниками (на рівні розвитку професійної
рефлексії, що включає механізми мотивації, самопізнання, самоаналізу і
самореалізації особистості учителя), так і об’єктивними (створення сучасної
матеріально-технічної бази закладу, впровадження системи моральних та
фінансових заохочень).
На нашу думку, успішний вчитель:
-
прагне самовдосконалення,
-
мобільний, відкритий та прогресивний,
-
володіє ІКТ, виконує роль фасилітатора,
-
розвиває критичне мислення учнів,
-
здійснює компетентнісний підхід,
-
є лідером освітніх ініціатив.
|