Початкова школа – корінь шкільної освіти.
Глибинний смисл самої назви «початкова школа»,
«школа першого ступеня» зумовлює особливу роль
цієї ланки і особливу
відповідальність педагогів
за якість її результатів.
О.Я.Савченко.
На сучасному
етапі розвитку суспільство ставить перед освітою нові цілі. Сьогодні неможливо
навчати традиційно, адже постійно зростає обсяг інформації, розширюється зміст
навчального матеріалу, який необхідно засвоїти дитині. Тому учителю потрібно
формувати в учнів самостійність у пізнанні навколишнього світу, розкривати всі
резерви активності, застосовувати оптимальні прийоми та методи. Компетентісний
підхід – це оновлення освіти, адже формування компетентностей передбачає
організацію індивідуальних знань, самоуправління. Реалізацію такого підходу
може забезпечити тільки компетентний учитель, здатний працювати у нових умовах,
застосовувати інноваційні технології, враховуючи конкретні умови школи та
класу, вміти швидко орієнтуватися, використовувати інформаційний простір.
Основною
метою початкової загальної освіти є всебічний розвиток та виховання особистості
через формування в учнів бажання і вміння вчитися, формування повноцінних
мовленнєвих, читацьких, обчислювальних умінь і навичок, умінь і навичок
здорового способу життя. Особистісно-зорієнтований та компетентнісний підхід,
які визначені пріоритетними у новому
Державному стандарті початкової загальної освіти, зумовлюють результативну
складову засвоєння змісту навчання та покликані модернізувати українську освіту.
Такий підхід не заперечує значення знань, проте акцентує увагу на здатності їх
використовувати набуті. У початковій школі учні повинні оволодіти ключовими
компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток. Це знання,
уміння, навички, ставлення, які можна застосувати в життєдіяльності: вміння
вчитися, загальнокультурна, громадянська, здоров’язбережувальна, соціальна
компетентність та компетентність з питань інформаційно-комунікаційних технологій.
Ключова
компетенція вміння вчитися передбачає формування здатності міркувати,
порівнювати, узагальнювати, спостерігати, самостійно шукати інформацію з різних
джерел. Школяр, який вміє вчитися, самостійно шукає шляхи розв’язання та
джерела інформації. Володіння таким
умінням сприяє активності, ініціативності, успішній праці, раціональному
використанню часу та запобігає перевантаженню.
Отже, ключові компетентності - це
новий об'єкт оцінки якості освіти, важливий показник її ефективності. Питання
впровадження та вимірювання рівнів досягнення учнями компетентностей дуже
складне, перспективне, потребує наукового підґрунтя та часу для опрацювання. Організація
експериментально-дослідної роботи на базі початкової школи дозволить по-новому
проаналізувати та вирішити питання наступності між початковою та основною
ланкою школи, підготувати випускників 4-х класів до конкурсних випробувань з
набору учнів до гімназійних класів. Набуття загальнонавчальних та цільових
компетентностей діяльності стане фундаментом подальшого успішного навчання
школярів в Краснолуцької гімназії №1 імені Л.Литвяк.
ТЕМА ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ РОБОТИ:
Формування уміння вчитися як ключової
компетентності учнів початкової школи
Об’єкт дослідження:
Навчально-виховний процес у початковій
школі
Предмет дослідження:
Теорія та практика формування у молодших
уміння вчитися самостійно
Цілі та завдання:
Навчити вчитися молодших школярів, тобто
навчити вирішувати проблеми у сфері навчальної діяльності, у тому числі:
визначати цілі пізнавальної діяльності, вибирати необхідні джерела інформації,
знаходити оптимальні способи досягнення поставленої мети, оцінювати отримані
результати, організовувати свою діяльність, співпрацювати з іншими учнями.
Для цього необхідно:
ü ознайомитися з новими підходами до
організації навчально-виховного процесу в початковій ланці відповідно до нового
Державного стандарту початкової загальної освіти;
ü впроваджувати компетентнісний підхід у навчально-виховний процес
початкової школи;
ü розробити навчально-методичне забезпечення щодо формування
ключової
компетентності молодших
школярів (вміння вчитися);
ü вдосконалити професійну майстерність учителів початкових класів
щодо розвитку ключової
компетентності школярів (вміння
вчитися).
Гіпотеза дослідження:
За умови формування вміння
вчитися як ключової компетентності учнів початкової школи буде досягнуто:
Ø позитивне
ставлення школярів до навчальної діяльності;
Ø стійкий
пізнавальний інтерес та внутрішня потреба до самостійної роботи;
Ø активність,
ініціативність, мобільність учнів, запобігання їх перевантаженню;
Ø 100% учнів
успішно складуть вступні випробування до гімназійних класів;
Ø забезпечено
наступність у навчанні та вихованні між початковою та основною школою.
Ø зросте відсоток
якості та успішності навчання гімназистів. |