Зареєстровано
Міністерство юстиції України
11.05.2011
р. №566/19304
|
Затверджено
Наказ МОНмолоьспорту України 13.04.2011 №329
|
КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної
середньої освіти
1. Ці Критерії визначають
загальні підходи до визначення рівня навчальних досягнень учнів (вихованців)
(далі — учні) у системі загальної середньої освіти та встановлюють
відповідність між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки
в балах відповідно до рівнів навчальних досягнень.
2. Ці Критерії реалізуються в нормах чотирьох рівнів
досягнень: початковий, середній, достатній, високий (додатки 1 та 2).
Перший рівень — початковий.
Відповідь учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями
про предмет вивчення.
Другий рівень — середній. Учень
(учениця) відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком,
володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень — достатній. Учень
(учениця) знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити
основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних
ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням,
узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки.
Відповідь учня (учениці) правильна, логічна, обґрунтована, хоча у ній бракує
власних суджень.
Четвертий рівень — високий.
Знання учня (учениці) є глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє
застосовувати їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність
позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти,
виявляти і відстоювати особисту позицію.
Кожний наступний рівень вимог
вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові.
3. За цими Критеріями оцінювання
здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів навчальної роботи
учнів на уроках і вдома, а також за результатами перевірки навчальних досягнень
учнів: усної, зокрема індивідуальне, групове та фронтальне опитування;
письмової, зокрема самостійні та контрольні роботи, тестування; графічної,
зокрема робота з діаграмами, графіками, схемами, контурними картами;
практичної, зокрема виконання різних видів експериментальних досліджень та
навчальних проектів, робота з біологічними об'єктами, виготовлення виробів.
При визначенні рівня навчальних
досягнень учнів враховуються:
·
характеристики відповіді: правильність, логічність, обґрунтованість,
цілісність;
·
якість знань;
·
сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
·
рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати,
порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
·
вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези;
·
самостійність оцінних суджень.
4. Обов'язковому оцінюванню
підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної складової
навчального плану закладу.
У першому класі дається словесна
характеристика знань, умінь і навичок учнів. У наступних класах оцінювання
здійснюється за 12-бальною системою (шкалою) і його результати позначаються
цифрами від 1 до 12. За рішенням педагогічної ради навчального закладу може
надаватися словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів другого класу.
У випадку невідповідності рівня
навчальних досягнень учня (учениці) цим Критеріям позначається «не атестований».
Особливості оцінювання навчальних
досягнень дітей з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до
вимог чинного законодавства.
5. Заклад може використовувати
інші системи оцінювання навчальних досягнень учнів за погодженням з місцевими
органами управління освітою. При цьому оцінки з навчальних предметів за
семестри, рік, результати державної підсумкової атестації переводяться у бали
відповідно до цих Критеріїв.
До інших систем оцінювання може
відноситися рейтингова система, яка сприяє формуванню ключових компетентностей
і створює можливості для:
·
підвищення мотивації учнів до самонавчання та самооцінювання;
·
розширення можливості в індивідуальній підготовленості учнів на кожному
етапі навчального процесу;
·
підвищення об'єктивності оцінювання не лише протягом навчального року, а й
за весь період навчання;
·
градації значущості балів, які отримують учні за виконання різних видів
робіт (самостійна робота, підсумкова робота, творча робота, олімпіади, виставки,
конкурси творчих робіт, науково-дослідні й художні проекти, діяльність в
органах учнівського самоврядування, у соціально-корисних проектах тощо).
З метою оцінювання індивідуальних
досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання портфоліо.
Портфоліо — це накопичувальна
система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі,
планувати і організовувати власну навчальну діяльність; накопичення різних
видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; активну участь в інтеграції
кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Таке оцінювання передбачає
визначення критеріїв для включення учнівських напрацювань до портфоліо; форми
подання матеріалу; спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку
учня тощо.
Впровадження рейтингової системи
оцінювання та методу оцінювання — портфоліо здійснюється з урахуванням
рекомендацій МОНмолодьспорту.
Директор департаменту
загальної середньої
та дошкільної освіти О.В.Єресько
Додаток 1
до Критеріїв оцінювання навчальних
досягнень
учнів (вихованців) у системі загальної
середньої освіти
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи
Рівні
навчальних
досягнень
|
Бали
|
Загальні
вимоги до знань, умінь і навичок учнів
|
І.
Початковий
|
1
|
Учні
засвоїли знання у формі окремих фактів, елементарних уявлень
|
|
2
|
Учні
відтворюють незначну частину навчального матеріалу, володіють окремими видами
умінь на рівні копіювання зразка виконання певної навчальної дії
|
|
3
|
Учні
відтворюють незначну частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя
виконують елементарні завдання, потребують детального кількаразового їх
пояснення
|
II.
Середній
|
4
|
Учні
відтворюють частину навчального матеріалу у формі понять з допомогою вчителя,
можуть повторити за зразком певну операцію, дію
|
|
5
|
Учні
відтворюють основний навчальний матеріал з допомогою вчителя, здатні з
помилками й неточностями дати визначення понять
|
|
6
|
Учні
будують відповідь у засвоєній послідовності; виконують дії за зразком у
подібній ситуації; самостійно працюють зі значною допомогою вчителя
|
III.
Достатній
|
7
|
Учні
володіють поняттями, відтворюють їх зміст, уміють наводити окремі власні
приклади на підтвердження певних думок, частково контролюють власні навчальні
дії
|
|
8
|
Учні
вміють розпізнавати об’єкти, які визначаються засвоєними поняттями; під час
відповіді можуть відтворити засвоєний зміст в іншій послідовності, не
змінюючи логічних зв’язків; володіють вміннями на рівні застосування способу
діяльності за аналогією; самостійні роботи виконують з незначною допомогою
вчителя; відповідають логічно з окремими неточностями
|
|
9
|
Учні
добре володіють вивченим матеріалом, застосовують знання в стандартних
ситуаціях, володіють вміннями виконувати окремі етапи розв’язання проблеми і
застосовують їх у співробітництві з учителем (частково-пошукова діяльність)
|
IV.
Високий
|
10
|
Учні
володіють системою понять у межах, визначених навчальними програмами,
встановлюють як внутрішньопонятійні, так і міжпонятійні зв’язки; вміють
розпізнавати об’єкти, які охоплюються засвоєними поняттями різного рівня
узагальнення; відповідь аргументують новими прикладами
|
|
11
|
Учні
мають гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, вміють застосовувати
способи діяльності за аналогією і в нових ситуаціях
|
|
12
|
Учні
мають системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм,
усвідомлено використовують їх у стандартних та нестандартних ситуаціях;
самостійні роботи виконують під опосередкованим керівництвом; виконують
творчі завдання
|
Додаток 2
до Критеріїв оцінювання навчальних
досягнень
учнів (вихованців) у системі загальної
середньої освіти
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів основної й старшої школи
Рівні
навчальних досягнень
|
Бали
|
Вимоги до знань, умінь і навичок
учнів
|
|
І.
Початковий
|
1
|
Учні
розрізняють об’єкти вивчення
|
|
|
2
|
Учні
відтворюють незначну частину навчального матеріалу, мають нечіткі уявлення
про об’єкт вивчення
|
|
|
3
|
Учні
відтворюють частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконують
елементарні завдання
|
|
II.
Середній
|
4
|
Учні
з допомогою вчителя відтворюють основний навчальний матеріал, можуть
повторити за зразком певну операцію, дію
|
|
|
5
|
Учні
відтворюють основний навчальний матеріал, здатні з помилками й неточностями
дати визначення понять, сформулювати правило
|
|
6
|
Учні
виявляють знання й розуміння основних положень навчального матеріалу.
Відповіді їх правильні, але недостатньо осмислені. Вміють застосовувати
знання при виконанні завдань за зразком
|
III.
Достатній
|
7
|
Учні
правильно відтворюють навчальний матеріал, знають основоположні теорії і
факти, вміють наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок,
частково контролюють власні навчальні дії
|
|
8
|
Знання
учнів є достатніми. Учні застосовують вивчений матеріал у стандартних
ситуаціях, намагаються аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв’язки і
залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролюють власну
діяльність. Відповіді їх логічні, хоч і мають неточності
|
|
9
|
Учні
добре володіють вивченим матеріалом, застосовують знання в стандартних
ситуаціях, уміють аналізувати й систематизувати інформацію, використовують
загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією
|
IV.
Високий
|
10
|
Учні
мають повні, глибокі знання, здатні використовувати їх у практичній
діяльності, робити висновки, узагальнення
|
|
11
|
Учні
мають гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано
використовують їх у різних ситуаціях, уміють знаходити інформацію та
аналізувати її, ставити і розв’язувати проблеми
|
|
12
|
Учні
мають системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм,
усвідомлено використовують їх у стандартних та нестандартних ситуаціях.
Уміють самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал,
самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення
|
|